Parallellsesjoner

Under Serum vil du som deltaker få muligheten til å ønske deg tre ulike sesjoner. Du kan velge mellom 10 ulike temaer.


Du kan bli kjent med prosessverktøy for forretningsmodellering, kundeundersøkelser, markedsføring og praktisk presentasjonsteknikk. Du vil også kunne lære metodikken Lean-startup, og få tilgang på enkle verktøy for konflikthåndtering og møteledelse. Videre vil du kunne få kjennskap og mulighet til å møte investorer, øvrige forskere og løse konkrete problemstillinger for næringslivet.

 

Du kan bli kjent med prosessverktøy for forretningsmodellering, kundeundersøkelser, markedsføring og praktisk presentasjonsteknikk. Du vil også kunne lære metodikken Lean-startup, og få tilgang på enkle verktøy for konflikthåndtering og møteledelse. Videre vil du kunne få kjennskap og mulighet til å møte investorer, øvrige forskere og løse konkrete problemstillinger for næringslivet.

 

Pitchetrening

Fasiliator: Anne Sjøbakken Fleiner, skuespiller

I denne workshopen trener vi på en presentasjonsstrategi som vil gjøre deg tryggere i presentasjonssituasjoner. Vi flytter fokus fra ordvalg og detaljer til det endelige målet – hva lytteren din skal sitte igjen med.

Skjulte skatter

Fasilitator: Jorun Pedersen, leder Innovasjonssenteret Campus Ås

Under denne sesjonen kan du lene deg tilbake. Og lytte. Her vil du bli presentert for nye og uoppdagede prosjekter innen bærekraft. Spennende forskning. Studentprosjekter eller kommende gründerstjerner.

I denne workshopen trener vi på en presentasjonsstrategi som vil gjøre deg tryggere i presentasjonssituasjoner. Vi flytter fokus fra ordvalg og detaljer til det endelige målet – hva lytteren din skal sitte igjen med.

Under denne sesjonen kan du lene deg tilbake. Og lytte. Her vil du bli presentert for nye og uoppdagede prosjekter innen bærekraft. Spennende forskning. Studentprosjekter eller kommende gründerstjerner.

From idea to First Customer for Highly Technical Teams

Fasilitator: Emrah Yalaz, String Venture

Join this workshop to learn a practical product/market fit framework specifically designed for highly technical teams. Learn how to analyze the business territory, build a compelling product story, and rapidly test the value proposition to get your first customer. Emrah Yalaz is the founder of Indestro, a product development consultancy serving Fortune-1000 companies and top global technical universities. Since 2011 he has trained 331 STEM-heavy teams at idea-to-product stage in accelerator and university settings. Emrah is an early stage investor, and adjunct Computer Engineering professor at Bogazici University. Previously, he co-founded String Ventures (San Francisco-based early stage fund), and served as VP Product for QRM, where the majority of the team held STEM PhD degrees.

 

Real Life Innovation - Project based Learning

Fasilitator: rådgiver Fakultet for realfag og teknologi NMBU

Hvordan kan forskning, studenter og næringsliv finne nye forretningsmuligheter sammen? Eik Ideverksted vil lære deg konkrete verktøy for dette. Denne workshopen er gull verdt for små gründerbedrifter, og mer veletablerte selskaper som leter etter nye muligheter og innovasjon.  Workshopen er også interessant for studenter som ønsker lære mer om mulighetene som ligger i dette feltet.

Join this workshop to learn a practical product/market fit framework specifically designed for highly technical teams. Learn how to analyze the business territory, build a compelling product story, and rapidly test the value proposition to get your first customer. Emrah Yalaz is the founder of Indestro, a product development consultancy serving Fortune-1000 companies and top global technical universities. Since 2011 he has trained 331 STEM-heavy teams at idea-to-product stage in accelerator and university settings. Emrah is an early stage investor, and adjunct Computer Engineering professor at Bogazici University. Previously, he co-founded String Ventures (San Francisco-based early stage fund), and served as VP Product for QRM, where the majority of the team held STEM PhD degrees.

 

Hvordan kan forskning, studenter og næringsliv finne nye forretningsmuligheter sammen? Eik Ideverksted vil lære deg konkrete verktøy for dette. Denne workshopen er gull verdt for små gründerbedrifter, og mer veletablerte selskaper som leter etter nye muligheter og innovasjon.  Workshopen er også interessant for studenter som ønsker lære mer om mulighetene som ligger i dette feltet.

Hvordan kommunisere godt i en gruppe?

Fasilitator: Per-Magnus Moe Thompson

I denne workshopen vil vi se på noen av de viktigste faktorene for å lykkes med samarbeid. Vi kommer innom temaer som gruppepsykologisk trygghet, felles forståelsesmodeller og beslutningstaking. Formatet vil veksle mellom korte innlegg fra lederen av workshopen og små praktiske øvelser i grupper.

Per-Magnus Moe Thompson er psykolog og doktorgradsstipendiat ved Handelshøyskolen BI. Han har jobbet som foreleser på BI og konsulent siden 2010 innenfor områdene lederutvikling og teamutvikling. Han jobber også som klinisk psykolog og parterapeut ved Institutt for Psykologisk Rådgivning i Oslo.

Markedsføring

Fasilitator: Tor Haugnes, høyskolelektor BI

Til deg som tror at det kan være noe mer å se på, utover innlegg på sosiale medier, har vi utfordret Tor Haugnes, gründer og ansvarlig for entreprenørskap og økonomi på Handelshøyskolen BI til å holde en workshop i markedsføring av oppstartsvirksomheter. Det blir en grunnleggende innføring i hva og hvordan. Inspirert og basert på Bill Aulet, MiT og arbeidet hans, Disciplined Entrepreneurship m.m.

Tema:

-Markedsføring av hva og hvem?

-Mottakere, segmentering og arketyper

-Noen verktøy som kan fungere spesielt godt for en oppstartsvirksomhet: Prioritering av tid, «Vannhull», Redaksjonell omtale, hvordan og hva?, Folkefinansiering (Crowdfunding)

Siden det er en workshop – forventes deltakerne å nettopp, delta!

I denne workshopen vil vi se på noen av de viktigste faktorene for å lykkes med samarbeid. Vi kommer innom temaer som gruppepsykologisk trygghet, felles forståelsesmodeller og beslutningstaking. Formatet vil veksle mellom korte innlegg fra lederen av workshopen og små praktiske øvelser i grupper.

Per-Magnus Moe Thompson er psykolog og doktorgradsstipendiat ved Handelshøyskolen BI. Han har jobbet som foreleser på BI og konsulent siden 2010 innenfor områdene lederutvikling og teamutvikling. Han jobber også som klinisk psykolog og parterapeut ved Institutt for Psykologisk Rådgivning i Oslo.

Til deg som tror at det kan være noe mer å se på, utover innlegg på sosiale medier, har vi utfordret Tor Haugnes, gründer og ansvarlig for entreprenørskap og økonomi på Handelshøyskolen BI til å holde en workshop i markedsføring av oppstartsvirksomheter. Det blir en grunnleggende innføring i hva og hvordan. Inspirert og basert på Bill Aulet, MiT og arbeidet hans, Disciplined Entrepreneurship m.m.

Tema:

-Markedsføring av hva og hvem?

-Mottakere, segmentering og arketyper

-Noen verktøy som kan fungere spesielt godt for en oppstartsvirksomhet: Prioritering av tid, «Vannhull», Redaksjonell omtale, hvordan og hva?, Folkefinansiering (Crowdfunding)

Siden det er en workshop – forventes deltakerne å nettopp, delta!

Hvordan skrive gode søknader?

Fasilitator: Tone-Line Fiane, Karrieresenteret NMBU

Har du en ide du ønsker å få gjennomslag for? Skal du søke om finansiering fra Innovasjon Norge, eller kanskje Norges Forskningsråd? Kanskje du vil skaffe deg drømmejobben? Da vil en god søknad være avgjørende for at du kommer videre med ditt prosjekt.

I denne workshopen vil du få tips til hva du bør tenke på og hvordan du kan argumentere slik at du når frem med din søknad. Tone-Line er pedagog og driver Karrieresenteret ved NMBU.

 

 

Smart selskapsstyring og konfliktforebygging

Fasiliator: Remi Dramstad, Selmer

Konflikter og uenigheter rundt styring og eierskap forekommer i selskaper i alle faser, men kanskje særlig ofte i den tidlige fasen. Ofte er det uenighet rundt (eller mangel på) avtaler og manglende forventningsavklaringer som er bakgrunnen. Hvordan unngå at dette skjer? Hvordan planlegge og innrette seg slik at dette ikke truer selskapet? Denne workshopen gir deg en svar på hvordan man kan begrense konflikter og legge til rette for gode vekstvilkår.

Har du en ide du ønsker å få gjennomslag for? Skal du søke om finansiering fra Innovasjon Norge, eller kanskje Norges Forskningsråd? Kanskje du vil skaffe deg drømmejobben? Da vil en god søknad være avgjørende for at du kommer videre med ditt prosjekt.

I denne workshopen vil du få tips til hva du bør tenke på og hvordan du kan argumentere slik at du når frem med din søknad. Tone-Line er pedagog og driver Karrieresenteret ved NMBU.

 

 

Konflikter og uenigheter rundt styring og eierskap forekommer i selskaper i alle faser, men kanskje særlig ofte i den tidlige fasen. Ofte er det uenighet rundt (eller mangel på) avtaler og manglende forventningsavklaringer som er bakgrunnen. Hvordan unngå at dette skjer? Hvordan planlegge og innrette seg slik at dette ikke truer selskapet? Denne workshopen gir deg en svar på hvordan man kan begrense konflikter og legge til rette for gode vekstvilkår.

Hva kjennetegner gode gründere? Og hvordan lære dette

Fasilitator: Matthew Patrick James Lynch, stipendiat Høyskolen i Østfold

På denne workshopen kan du lære hva som kjennetegner gode gründere. Matthew har vært opptatt av verdiskaping de siste 15 årene. Tidligere har han arbeidet for Deloitte, og skriver nå doktorgrad om innovativt tankesett. Han har startet egne selskaper, og underviser i entreprenørskap ved Høyskolen i Østfold. På workshopen skal du lære å hente frem det beste i deg selv!

 

Lean Start-up

Fasiliator: Mads Haaland Paulsen, Get Started!

Mads er gründer og oppstartsleder av natur. Helt siden barndommen har han vært nysgjerrig og ønsket å bygge ting. Etter ungdomstiden seilte han rundt større deler av jordkloden. Jobblivet har bestått i å bygget opp nye virksomheter.

30-35 virksomheter har nytt godt av Mads sin erfaring og arbeidsinnsats så langt gjennom Get Started! i de første 5 årene han har drevet firmaet. Arbeidsområdene spenner fra strategi og ledelse til markedsinntreden og økonomi oppfølging ….-og ikke minst det å starte en ny virksomhet. ”Hardt arbeid og fantastisk nerve” sier Mads. ”Gründere kjenner at de lever.”

Mads har tidligere 11 års erfaring fra å starte og bygge opp apotekkjedene Vitusapotek og DocMorris apotek (Lloyds apotek).

På denne workshopen kan du lære hva som kjennetegner gode gründere. Matthew har vært opptatt av verdiskaping de siste 15 årene. Tidligere har han arbeidet for Deloitte, og skriver nå doktorgrad om innovativt tankesett. Han har startet egne selskaper, og underviser i entreprenørskap ved Høyskolen i Østfold. På workshopen skal du lære å hente frem det beste i deg selv!

 

Mads er gründer og oppstartsleder av natur. Helt siden barndommen har han vært nysgjerrig og ønsket å bygge ting. Etter ungdomstiden seilte han rundt større deler av jordkloden. Jobblivet har bestått i å bygget opp nye virksomheter.

30-35 virksomheter har nytt godt av Mads sin erfaring og arbeidsinnsats så langt gjennom Get Started! i de første 5 årene han har drevet firmaet. Arbeidsområdene spenner fra strategi og ledelse til markedsinntreden og økonomi oppfølging ….-og ikke minst det å starte en ny virksomhet. ”Hardt arbeid og fantastisk nerve” sier Mads. ”Gründere kjenner at de lever.”

Mads har tidligere 11 års erfaring fra å starte og bygge opp apotekkjedene Vitusapotek og DocMorris apotek (Lloyds apotek).